Dienst Metro

Amsterdam en de metro zijn al geruime tijd een opvallend duo. De aanleg van de Noord/Zuidlijn is een beeldbepalend project in de stad, dat telkens nieuwe hoofdstukken aan haar bestaan toevoegt. Wat er ook gebeurt, iedere beweging wordt nauwlettend door alle stakeholders in de gaten gehouden. Na een uiterst ongelukkige start is de projectorganisatie van de Noord/Zuidlijn erin geslaagd om de juiste communicatiemodus te vinden. Door voortdurend de vinger aan de pols te houden op straat, mogelijke problemen direct en volledig over de bühne te brengen en de mensen in de schijnwerpers te plaatsen die het echte werk doen. 

 

Na deze eerste geslaagde koerscorrectie is het een uitdaging om niet te blijven vertrouwen op de succesvolle thema's, maar in te blijven spelen op de nieuwe ontwikkelingen. Om wat voorbeelden te noemen: overgang van het tunnelboren naar de afwerking van de stations en uiteindelijk de openstelling van de nieuwe metrolijn. De integratie van de Noord/Zuidlijn in de nieuw opgerichte Dienst Metro. De omvangrijke renovatie van de Oostlijn. Stuk voor stuk zijn dit gebeurtenissen die een impact (zullen) hebben op de beeldvorming.

 

Limetree wordt van tijd tot tijd gevraagd om te adviseren bij het herijken van de koers: scenario's voor herpositionering, merkwaarden actualiseren, aanpassing merkportfolio, ontwikkeling nieuwe storylines en beeldtaal voor communicatiebureaus. Dit gebeurt in de vorm van werksessies met de Dienst Metro en het cross-mediabureau Launderette, waarna Limetree de discussies verder uitwerkt in hapklare briefings en presentaties.