Missie- visiedag VUmc - Instituut voor Onderwijs en Opleiden
Related pages
Links

 

VUmc - Instituut voor Onderwijs en Opleiden

Het opleiden tot basisarts, specialist of verpleegkundige is een van de drie kerntaken van VU medisch centrum. Het instituut voor onderwijs en opleiden (IOO) verzorgt de opleidingen op medisch, biomedisch, paramedisch en verpleegkundig gebied. De organisatie zit in een transitiefase naar naar een meer resultaat- en klantgerichte organisatie. Voor een succesvolle transitie is het belangrijk dat de medewerkers en buitenstaanders een helder en gedeeld beeld hebben van het finale perspectief van IOO en de veranderingen die nodig zijn om daar te komen. Een pakkende en gedragen visie en missie kunnen daar aan bijdragen.

 

Limetree is gevraagd om het proces van missie- en visie-ontwikkeling te begeleiden. Een team van veertig medewerkers heeft gedurende een dag op intensieve en plezierige wijze de missie en visie tot leven gebracht. In het ochtendgedeelte hebben de deelnemers de waarden van de organisatie uitgewerkt, door de persoonlijkheid van IOO tastbaar te maken, de overtuigingen van de organisatie en de praktische gedragingen waarin die tot uiting komen. In het middaggedeelte werkten de deelnemers gezamenlijk aan de productie van een krant voor de IOO-organisatie, waarin de missie en visie zijn uitgwerkt in interviews met studenten, ziekenhuismedewerkers en ambassadeurs in de organisatie. Daarnaast bevat de krant gedichten personeelsadvertenties, recepten, cryptogrammen en boekentips, allemaal met een relatie tot de geformuleerde missie en visie. De formule van de eenmalige krant was vooraf door Limetree ontwikkeld met een team professionele krantenmakers. Datzelfde team heeft de krant na afloop verder vormgegeven en de eindredactie verzorgt. Een week na de teamdag is de krant in een grote oplage verspreid in de gehele organisatie.

 

In de praktijk bleek de opzet erg goed te werken, aldus de reacties vanuit de organisatie:

"Het ziet er echt geweldig uit, ik wist niet dat we in één dag zo’n prestatie neer zouden zetten!. Ook reuzeknap van jullie dat jullie dit uit ons wisten te toveren.".

"Onze organisatie heeft haar eigen identiteit, waar zorgvuldigheid, betrokkenheid en ambitie de kernwaarden zijn. Een eigen identiteit, die je niet van de daken schreeuwt, maar voelt. We doen het samen, met respect voor elkaar, met plezier, ambitie en met een gezonde dosis humor. Dit is ook precies het gevoel dat ik kreeg toen ik terugdacht aan onze Limetree dag. Met zijn allen, met veel plezier, creativiteit, respect voor elkaar en iedereen heel hard aan het nadenken over de missie van onze organisatie. Onze missie en visie staat als een huis en is door ons vertaald naar een prachtige krant. We kunnen er met zijn allen met recht heel trots op zijn. "