Staatsloterij

Quote van Willianne Bovens, Staatsloterij

Als Staatsloterij zijn we in zee gegaan met Annina van Logtestijn om een SIT traject te doorlopen. Op zoek naar nieuwe kansspel ideeën is SIT een methode waarmee je, anders dan gangbaar, op gestructureerde wijze brainstormt. Dit vergt dus ook enorm veel van degene die dit proces faciliteert.

We hebben gekozen voor Annina om ons hierin te begeleiden omwille van haar vriendelijke en gelijktijdig ook doortastende wijze van werken. In de tweedaagse brainstorm heeft Annina ons vakkundig begeleid door de diverse stappen van het SIT proces. Waarbij ze ons dan weer expliciet uitdaagde om een nieuwe weg te bewandelen en dan weer een spiegel voorhield om oplossingen ook uitvoerbaar te houden.

Met als resultaat echt nieuwe en tevens werkbare product ideeën voor de Staatsloterij. En niet te vergeten, een enthousiaste groep mensen die na twee dagen hard werken vermoeid maar zeer tevreden huiswaarts keerden.



Schuberg Philis

Schuberg Philis is een verhaal apart. Deze innovatieve private IT-onderneming van circa 170 medewerkers heeft zich volledig toegelegd op het beheer van 'mission critical applications'. Met andere woorden, dát deel van de IT-infrastructuur waarmee niets fout mag gaan, omdat anders het bedrijf op z'n gat ligt. Denk aan Bol.com, Rabobank, Moneyou, Eneco, Vattenfal, KLM en je begrijpt om wat voor belangen het gaat. 

 

Dat Schuberg Philis al jaren voor deze organisaties werkt heeft met hun kwaliteit te maken. Als enige in de markt durven ze namelijk een 100%-garantie af te geven. De systemen van hun klanten werken altijd... punt. Dat klanten daarvoor waardering hebben blijkt wel uit het feit dat Schuberg Philis al zeven jaar op nummer 1 staat in de jaarlijkse Giarte-index voor Outsourcing Performance. Bijzonder is ook dat Harvard Business School een case over de unieke cultuur van het bedrijf heeft geschreven. 

 

Voor een IT-onderneming van deze omvang communiceert Schuberg Philis veel. Er worden een duidelijke huisstijl en corporate story gehanteerd, die na zeven jaar echter niet meer volledig beantwoorden aan de huidige eisen. Paul Heere van Limetree werkt intensief samen met Schuberg Philis om de corporate identity van deze bijzondere organisatie 100% aan te laten sluiten en in gereedheid te brengen voor de volgende fase. Daarbij blijft geen enkel aspect van de merk- en communicatiemix buiten beschouwing. Speciale prioriteit is er voor de communicatie met peers en potentiële nieuwe collega's. Het aantrekken van voldoende ervaren toptalent is een grote uitdaging gebleken. Net zo goed als de IT-services van Schuberg een belangrijke business driver zijn voor hun klanten, helpt Limetree om de corporate identity opnieuw te laden als enabler van verdere ontwikkeling.

 



Dienst Metro

Amsterdam en de metro zijn al geruime tijd een opvallend duo. De aanleg van de Noord/Zuidlijn is een beeldbepalend project in de stad, dat telkens nieuwe hoofdstukken aan haar bestaan toevoegt. Wat er ook gebeurt, iedere beweging wordt nauwlettend door alle stakeholders in de gaten gehouden. Na een uiterst ongelukkige start is de projectorganisatie van de Noord/Zuidlijn erin geslaagd om de juiste communicatiemodus te vinden. Door voortdurend de vinger aan de pols te houden op straat, mogelijke problemen direct en volledig over de bühne te brengen en de mensen in de schijnwerpers te plaatsen die het echte werk doen. 

 

Na deze eerste geslaagde koerscorrectie is het een uitdaging om niet te blijven vertrouwen op de succesvolle thema's, maar in te blijven spelen op de nieuwe ontwikkelingen. Om wat voorbeelden te noemen: overgang van het tunnelboren naar de afwerking van de stations en uiteindelijk de openstelling van de nieuwe metrolijn. De integratie van de Noord/Zuidlijn in de nieuw opgerichte Dienst Metro. De omvangrijke renovatie van de Oostlijn. Stuk voor stuk zijn dit gebeurtenissen die een impact (zullen) hebben op de beeldvorming.

 

Limetree wordt van tijd tot tijd gevraagd om te adviseren bij het herijken van de koers: scenario's voor herpositionering, merkwaarden actualiseren, aanpassing merkportfolio, ontwikkeling nieuwe storylines en beeldtaal voor communicatiebureaus. Dit gebeurt in de vorm van werksessies met de Dienst Metro en het cross-mediabureau Launderette, waarna Limetree de discussies verder uitwerkt in hapklare briefings en presentaties. 




Related pages
Links

 

EyeOn

 

EyeOn opereert als adviseur in de wereld van control, planning en forecasting. De consultants van EyeOn komen over de vloer bij de heel grote organisaties (> € 500 miljoen omzet) in uiteenlopende branches: food, fmcg, chemie- en procesindustrie, high tech industrie, life science en de zorgsector. De uitdagingen in de chemische industrie lijken weliswaar heel complex en onvergelijkbaar met bijvoorbeeld een ziekenhuis, maar uiteindelijk draaien thema’s als kostenbeheersing en capaciteitsplanning maar om een paar zaken. De experts van EyeOn bezitten het vermogen om de dynamiek en aansturing van een organisatie te vangen in die paar essentiële kengetallen en variabelen. 

 

Het adviesbureau heeft de afgelopen jaren een forse groei doorgemaakt, mede dankzij de facilitatie van verschillende kennisnetwerken in hun doelmarkten. EyeOn wil zich de komende jaren blijven ontwikkelen door hun positie uit te breiden binnen bestaande markten en binnen te treden in nieuwe markten. 

 

Om dat mee mogelijk te maken heeft Limetree EyeOn begeleid bij een volledige update van de corporate identity. Naast het opstellen van de merkbeschrijving, communicatiestrategie en briefings voor de verschillende onderdelen uit de communicatiemix, heeft Limetree de selectie begeleid van nieuwe design- en onlinebureaus. Op basis van alle briefingmaterialen en sessies, hebben de nieuwe bureaus met succes de nieuwe koers vormgegeven.



Rijk Zwaan komkommers

Bij Rijk Zwaan wordt in diverse productgroepen op internationaal niveau regelmatig bij elkaar gekomen om te besluiten welke nieuwe concepten Rijk Zwaan gaat ontwikkelen en hoe deze op de markt geïntroduceerd gaan worden. Annina van Logtestijn begeleidt deze bijeenkomsten als externe facilitator. Door effectieve werkvormen toe te passen, doorloopt het team onder haar begeleiding verschillende processtappen, waaronder:

  • Creëren van nieuwe ideeën met behulp van creativiteitbevorderende technieken;
  • Evalueren van de ideeën aan de hand van heldere criteria;
  • Doorontwikkelen van goede ideeën tot waardevolle concepten m.b.v. verrijkingstechnieken;
  • Selecteren van concepten die geïntroduceerd gaan worden aan de hand van besluitvormingstechnieken;
  • Ontwikkelen van een positionering voor de nieuwe concepten m.b.v. onder andere ‘attribute value mapping’.


Quote Marcel van Koppen, crop co-ordinator komkommer:
"Annina van Logtestijn heeft een grote bijdrage geleverd tijdens onze innovatie workshops. Door haar gedreven en gestructureerde aanpak en de toepassing van enkele door haar ingebrachte technieken hebben we met enkele sessies maximaal resultaat kunnen behalen. Door een goede interactie tussen mensen uit onderzoek en commercie werden duidelijke doelen voor de korte en de lange termijn duidelijk gesteld en gerealiseerd".



Brabant10

 

Brabant10 is een multimediabedrijf dat onder andere regionale televisie maakt. De leden van het management team hebben met behulp van hun Lumina Spark Profielschets inzicht gekregen in hun gedragsvoorkeuren en het effect van hun gedrag op dat van hun teamleden. Als gevolg van de workshops onder begeleiding van Annina van Logtestijn werd voor het team duidelijk hoe zij als team effectiever samen kunnen werken en hoe zij als individu invloedrijker kunnen worden.

 

Dit is wat Marielle Bastiaansen, toenmalig MT lid en presentatrice van o.a. Looking Good over Lumina Spark te zeggen heeft: "Het is echt heerlijk om eens goed naar jezelf te kijken en erachter te komen wat jou eigen 'gedrags DNA' is. Door de training worden veel dingen duidelijk die in het bedrijf onderling met mensen gebeuren. Het zijn intensieve korte sessies die direct voelbaar zijn in je bedrijf en een hele positieve vibe geven, doordat je elkaar beter begrijpt. Dus voor je bedrijf is het goed, maar zeker ook voor ieder individu!"

En over de begeleiding door Annina zegt Marielle: "Wat ik als heel prettig heb ervaren is dat Annina zichzelf goed had voorbereid en op de hoogte was van onze business. Het voordeel daarvan was dat we vrij snel de diepte in konden gaan en de belangrijke zaken konden behandelen. Door de rust, kalmte en het vertrouwen van Annina konden alle onderwerpen besproken worden waarbij iedereen uit durfde te komen voor zijn eigen mening, waardoor we veel hebben kunnen behandelen in een vrij korte tijd."



SAB Miller - Grolsch, Pilsner Urquell, Peroni

 

SAB Miller is een van de grootste bierbrouwers in de wereld en is met meer dan 200 biermerken actief op 6 continenten. In het kader van de jaarlijkse activiteitenplanning, heeft Annina van Logtestijn de multidisciplinair samengestelde teams van de merken Grolsch, Pilsner Urquell en Peroni begeleid bij het bedenken van activiteiten programma’s voor de nederlandse markt. Het startpunt voor de bijeenkomsten was de lijst van ‘strategic tasks’ voor elk van de merken. Het resultaat bestond uit concrete activiteitenconcepten gericht op zowel consumenten als de handel.

 

Dit is wat Jan Nales, Marketing Directeur Nederland, zegt over onze samenwerking: "Annina is een gedreven en uiterst gestructureerde facilitator. Met gebruikmaking van een aantal bewezen technieken heeft ze ons geholpen om gericht en binnen de gestelde doelstellingen maximale creativiteit te bewerkstelligen. De sessies met haar brachten energie binnen de teams, zorgden ervoor dat mensen buiten de gebaande paden gingen denken om originele oplossingen te bedenken voor de commerciële uitdagingen waarvoor we stonden".




Missie- visiedag VUmc - Instituut voor Onderwijs en Opleiden
Related pages
Links

 

VUmc - Instituut voor Onderwijs en Opleiden

Het opleiden tot basisarts, specialist of verpleegkundige is een van de drie kerntaken van VU medisch centrum. Het instituut voor onderwijs en opleiden (IOO) verzorgt de opleidingen op medisch, biomedisch, paramedisch en verpleegkundig gebied. De organisatie zit in een transitiefase naar naar een meer resultaat- en klantgerichte organisatie. Voor een succesvolle transitie is het belangrijk dat de medewerkers en buitenstaanders een helder en gedeeld beeld hebben van het finale perspectief van IOO en de veranderingen die nodig zijn om daar te komen. Een pakkende en gedragen visie en missie kunnen daar aan bijdragen.

 

Limetree is gevraagd om het proces van missie- en visie-ontwikkeling te begeleiden. Een team van veertig medewerkers heeft gedurende een dag op intensieve en plezierige wijze de missie en visie tot leven gebracht. In het ochtendgedeelte hebben de deelnemers de waarden van de organisatie uitgewerkt, door de persoonlijkheid van IOO tastbaar te maken, de overtuigingen van de organisatie en de praktische gedragingen waarin die tot uiting komen. In het middaggedeelte werkten de deelnemers gezamenlijk aan de productie van een krant voor de IOO-organisatie, waarin de missie en visie zijn uitgwerkt in interviews met studenten, ziekenhuismedewerkers en ambassadeurs in de organisatie. Daarnaast bevat de krant gedichten personeelsadvertenties, recepten, cryptogrammen en boekentips, allemaal met een relatie tot de geformuleerde missie en visie. De formule van de eenmalige krant was vooraf door Limetree ontwikkeld met een team professionele krantenmakers. Datzelfde team heeft de krant na afloop verder vormgegeven en de eindredactie verzorgt. Een week na de teamdag is de krant in een grote oplage verspreid in de gehele organisatie.

 

In de praktijk bleek de opzet erg goed te werken, aldus de reacties vanuit de organisatie:

"Het ziet er echt geweldig uit, ik wist niet dat we in één dag zo’n prestatie neer zouden zetten!. Ook reuzeknap van jullie dat jullie dit uit ons wisten te toveren.".

"Onze organisatie heeft haar eigen identiteit, waar zorgvuldigheid, betrokkenheid en ambitie de kernwaarden zijn. Een eigen identiteit, die je niet van de daken schreeuwt, maar voelt. We doen het samen, met respect voor elkaar, met plezier, ambitie en met een gezonde dosis humor. Dit is ook precies het gevoel dat ik kreeg toen ik terugdacht aan onze Limetree dag. Met zijn allen, met veel plezier, creativiteit, respect voor elkaar en iedereen heel hard aan het nadenken over de missie van onze organisatie. Onze missie en visie staat als een huis en is door ons vertaald naar een prachtige krant. We kunnen er met zijn allen met recht heel trots op zijn. "




De Buitenklas
Related pages

 

Buitenklas

De Buitenklas is een spontaan initiatief om kinderen in de bovenbouw van de lagere school duurzaam te verbinden met de inspirende natuur en de mensen om zich heen. Dit project op de Kors Breijer School in Weesp laat leerlingen ervaren hoe geweldig de natuur rondom Weesp is, hoe het is om anderen te helpen en wat er allemaal mogelijk is met de mooie dingen om de school heen. Kinderen maken straks immers het verschil. Zij bepalen straks of cultuur, natuur of het helpen van de medemens belangrijk is. Door vroeg geconfronteerd te worden met deze aspecten kunnen ze later beter oordelen over thema’s. De Kors Breijer School is een kleurrijke en open school met ongeveer 400 leerlingen, waar kinderen uit verschillende milieus en culturen samen optrekken.

 

De jongere leerlingen (groepen 5 en 6) gaan wat dichter bij huis aan de slag met de natuur rond de school. Groep 7 gaat verder weg en helpt bij het onderhoud van het natuurterrein rond Fort Uitermeer. Groep 8 verzamelt levensverhalen van oudere bewoners in de buurt en vertaalt die naar kunstwerken, die later worden tentoongesteld. Gedurende het schooljaar zijn de leerlingen van groep 5, 6 , 7 en 8 drie tot vier keer voor het  project naar de locaties. De begeleiding van het project is handen van docenten en ouders. Daarnaast wordt professionele ondersteuning geboden door het Landschap Noord-Holland en het kunstenaarscollectef het Domijn in Weesp.

 

Paul Heere heeft het concept voor de Buitenklas bedacht en coördineert het project voor de Kors Breijerschool.



Kennispoort Verloskunde

Limetree beheert voor de Samenwerkende Opleidingen tot Verloskundige (SOV) een omvangrijk kennisplatform op het gebied van wetenschappelijk verloskundig onderzoek. Door middel van dit platform Kennispoort Verloskunde stimuleert de SOV kennisdeling en samenwerking tussen de diverse kennisinstellingen op het gebied van verloskunde.

 

De eerste versie van de website werd in vier maanden tijd gerealiseerd. http://www.kennispoort-verloskunde.nl is een site waar de circa 4.000 professionals in het verloskundedomein onderzoeken, nieuws en oproepen kunnen plaatsen en opvragen. De onderzoekssectie van Kennispoort Verloskunde beoogt het meest complete overzicht te bieden van het lopende en afgeronde verloskundig onderzoek in Nederland. Inmiddels heeft de site jaarlijks ruim 1 miljoen hits.

 

Het platform organiseert verder jaarlijks een groot landelijk onderzoekscongres, publiceert 11 keer per jaar een nieuwsbrief en 1 keer per jaar de Jaarindex met het overzicht van actueel Nederlands onderzoek. Daarmee is Kennispoort Verloskunde een belangrijke aanjager geworden van het groeiende wetenschapsdomein verloskunde.

Limetree opereert als gedelegeerd communicatiemanager voor de SOV. Als zodanig initieert en coördineert Limetree de ontwikkeling van dit digitale platform en alle bijbehorende communicatie: strategieontwikkeling, het contact met de kennisinstellingen, de ontwikkeling van nieuwsbrieven en congressen. Daarnaast is de website www.verloskundige.info ontwikkeld, met alle informatie over de studie tot verloskundige. Voor de realisatie van de projecten werkt Limetree intensief samen met communicatiebureau Sixtyseven en andere bureaus.

 

Margreeth van der Meijde, oud-voorzitter van de SOV, heeft de start van nabij meegemaakt: "Kennispoort Verloskunde is vanaf de oprichting niet meer weg te denken als doorgeefluik en stimulator van het Nederlandse verloskundige onderzoek. Limetree heeft hierin een cruciale rol op zich genomen: optimaal structurerend voor wat betreft de infrastructuur en het verzamelen van informatie, maar vooral initiërend op een terrein waar zich nog geen spelers bevonden; het mogelijk maken van kennisdeling op het gebied van de wetenschappelijke verloskunde. Limetree heeft hiermee voor het initiatief Kennispoort Verloskunde in korte tijd draagvlak gecreëerd en vele disciplines binnen de verloskundige zorgverlening voor zich gewonnen.



Nationale Hoorstichting

De gevolgen van harde muziek voor het gehoor krijgen steeds meer aandacht en terecht. Jaarlijks lopen meer dan 20.000 jongeren structurele schade op aan het gehoor. De Nationale Hoorstichting maakt zich sinds jaar en dag hard voor een gezond hoorklimaat.

 

Paul Heere van Limetree vervult al jaren een belangrijke rol voor de Nationale Hoorstichting. Hij ontwikkelde talloze campagnes en samenwerkingsverbanden op internet en in de media om het publiek bewust te maken van het belang van een gezond gehoor. Daarnaast vertegenwoordigd hij steeds vaker de Nationale Hoorstichting bij overlegsituaties met belangengroeperingen en overheid.

 

De website www.oorcheck.nl is uitgegroeid tot een belangrijk informatiepunt voor iedereen die meer wil weten over het gehoor en maatregelen om schade te voorkomen. De interactieve hoortest heeft al vele honderdduizenden jongeren aangetrokken, die in een paar minuten tijd hun gehoor testen. De campagne met TMF 'Doof worden doe je zo!' genereerde meer traffic naar de actiesite, dan de muziekzender ooit had meegemaakt met vergelijkbare campagnes. Limetree heeft verder ondermeer actief bijgedragen aan de lancering van www.mp3check.nl, evenals de samenwerking met de Consumentenbond en producenten van MP3-spelers. 

 

Nieuw is het Oorveilig Keurmerk, een totaalpakket van concrete maatregelen voor clubs en poppadia. Denk daarbij aan het verminderen van het geluidsniveau, het aanbieden van goede gehoorbescherming en actieve voorlichting aan bezoekers en medewerkers. Deelnemers aan het keurmerk kunnen zo het risico op gehoorschade bij bezoekers en personeel fors reduceren. Het keurmerk is een vervolg op het convenant Geluidsbeleid Muzieklocaties, waarvoor de Nationale Hoorstichting talloze centrale spelers uit de muziek- en gehoorwereld om de tafel kreeg, om afspraken te maken over geluidsniveaus en andere maatregelen om het gehoor van bezoekers te beschermen. Van beide projecten is Paul Heere de projectleider.
  



Boehringer Ingelheim

 

Voor de marketing afdeling van Boehringer Ingelheim verzorgde Limetree de training ‘Probleem oplossend-  en creatief denken’. In Nederland is Boehringer Ingelheim een top 10-speler in de farmaceutische industrie, met een stijgend marktaandeel. Boehringer Ingelheim fabriceert hoofdzakelijk geneesmiddelen ter bevordering van de gezondheid van mens en dier. De omzet wordt voor 96% gevormd door de productie van farmaceutische producten voor mensen, zoals op recept verkrijgbare geneesmiddelen en producten voor de zelfmedicatie. Daarnaast worden er geneesmiddelen voor dieren, chemicaliën en biofarmaceutische producten voor industriële klanten geproduceerd.
 
Tijdens de training maakten de marketeers kennis met Systematic Inventive Thinking. Door de SIT methodiek toe te passen op hun eigen praktijk vraagstukken gingen ze naar huis met verschillende innovatieve én implementeerbare concepten.
 
Dit is wat Erik Luttik, marketing manager, zegt over zijn ervaringen tijdens de training: “Een zeer praktische en bruikbare cursus, die al gelijk resultaat opleverde. Door praktijkproblemen te benaderen via de SIT-methodiek, kwamen we verrassend snel tot nieuwe inzichten. Alle deelnemers waren bijzonder enthousiast en de dagen na de training werd de SIT techniek al volop in praktijk gebracht. De training was zeer afwisselend, goed opgebouwd en werd op een enthousiaste en overtuigende manier gebracht.”


AVANS Hogeschool

 

AVANS Hogeschool in Breda heeft innovatief ondernemerschap hoog in haar vaandel staan. Niet verwonderlijk dus, dat na een eerste kennismaking met SIT, AVANS deze innovatiemethode omarmd heeft als een van de troefkaarten in de relatie tussen Hogeschool studenten en MKB ondernemers. Annina van Logtestijn heeft meerdere groepen AVANS docenten gedurende een twee-daagse training inzicht gegeven in De werking van Systematic Inventive Thinking.
 
Citaat Wobine Buijs, directeur Academie voor marketing en business management: "Annina heeft de groep van initieel sceptische en per definitie kritische docenten, enthousiast gemaakt voor SIT. Haar interactieve en open trainingstijl, gecombineerd met veel praktijkvoorbeelden maken dat het twee inspirerende dagen waren."


Gem. Pedologisch Instituut

 

Is het mogelijk om dezelfde kwaliteit dienstverlening te bieden voor circa tweederde van de kosten? Dat was kortgezegd de vraag van het Gemeentelijk Pedologisch Instituut Amsterdam (GPI) aan Limetree. 
 
Het instituut is binnen Amsterdam ondermeer verantwoordelijk voor de Indicatiestelling van kinderen met leer- en opvoedingsproblemen. Dat is de afhandeling en beoordeling van aanvragen van ouders, die hun kinderen willen aanmelden voor het speciaal onderwijs danwel het ‘rugzakje’. Het rugzakje is de regeling waarbij het kind op een reguliere school kan blijven zitten en de extra zorg op en rond de school wordt ingekocht. Jaarlijks beoordeelt het GPI circa 1.000 aanvragen voor dergelijke kinderen. De kosten van dit proces zijn aanmerkelijk hoger dan de vergoeding vanuit de landelijke overheid.
 
Met behulp van Systematic Inventive Thinking is het hele proces van Indicatiestelling onder de loep genomen. Na twee werksessies bleek er op diverse gebieden nog ruimte te zijn voor wezenlijke verbeteringen van het proces. De deelnemers hadden het gevoel dat de nieuwe concepten niet alleen konden leiden tot de gewenste besparingen in tijd en geld, maar ook tot een hogere arbeidssatisfactie en klanttevredenheid.
 
Voor Marens Engelhardt, interim-directeur van het GPI, was het de eerste keer dat hij de werking van SIT in de praktijk heeft ervaren: “Rondom reguliere brainstorms hangt vaak de pretentie dat je mensen zomaar even out-of-the-box kunt laten gaan. De praktijk is echter minder rooskleurig. Wat ik zo leuk vind aan SIT is dat je met deze denkgereedschappen een heel praktisch tool hebt om de creativiteit systematisch te ondersteunen. Het nodigt uit om vaker te gaan doen.”


Targeting Innovation

 

Net als in Nederland, is innovatie een hot issue in het Schotse bedrijfsleven. Targeting Innovation Ltd. is een Schotse adviesorganisatie die lokale organisaties ondersteunt met expertise om innovatie succesvol in te kunnen zetten. Targeting Innovation verricht haar werkzaamheden in opdracht van o.a. de Schotse Kamer van Koophandel, de Europese Commissie en het Ministerie van Economische zaken.
 
Targeting Innovation heeft een programma ontwikkeld om MKB-ers het potentieel van een gestructureerde benadering van ideation te laten ervaren. In 2003 ontwikkelde Annina van Logtestijn (toen nog werkzaam voor ICSB) een soortgelijk omvangrijk project voor Brabantse ondernemers. Het succes van het Nederlandse programma vormde de aanleiding voor Schotland om Limetree in te schakelen. Naar volle tevredenheid van Targeting Innovation, zoals blijkt uit de reactie van Joe McArdle, de initiator en manager van het programma:
 
"We conducted a learning journey and visited Brabant to find out about both TRIZ and SIT® programmes. It was clear that the simplicity of the SIT approach would be a more attractive methodology for Scottish SMEs. Annina van Logtestijn delivered two Train-the-Trainer introduction courses as well as a series of "Taster Workshops"  for interested SMEs."
 


NLISIS Chromatography

 

'Practice what you preach'. Vanuit die gedachte richtten Annina van Logtestijn en Paul Heere samen met vijf andere partners de high tech onderneming NLISIS Chromatography op (spreek uit als 'analysis'). Behalve als aandeelhouder, waren ze binnen de onderneming actief op het gebied van productinnovatie, marketing en communicatie. Na vijf jaar ontwikkelen is NLISIS in handen over gegaan van DSM Resolve. Deze was als vaste ontwikkelpartner al langer aan NLISIS verbonden en beschikt over de mogelijkheden om de producten verder uit te rollen.
 
Het eerste product, de Meltfit One, is goed in de markt ontvangen en heeft vijf nationale en internationale awards gewonnen voor productinnovatie en design, waaronder de Dutch Design Award.
 
Voor het uitgebreide verhaal over NLISIS Chromatography verwijzen we graag naar het artikel in Capitalogue dat is verschenen rond de Dutch Design Award.


ABN AMRO

Limetree heeft door de jaren heen met al diverse innovatieprojecten en teambijeenkomsten begeleid bij ABN AMRO en voorheen Fortis Bank. In de meeste gevallen was er behoefte aan een vernieuwende kijk op bestaande diensten en processen. Zo hebben we teams samengesteld en gefaciliteerd rondom hypotheken, duurzaam betalen, verzekeren en het laden van de merkpositionering.

In alle gevallen zijn met het verantwoordelijke management eerst de commerciële en operationele randvoorwaarden van het project in kaart gebracht. Vervolgens heeft Limetree aanbevelingen gedaan voor de samenstelling van een multidisciplinair team en een gedetailleerd voorstel gemaakt, waarin stapsgewijs is uitgewerkt hoe de doelen bereikt gaan worden. Na goedkeuring op het proces faciliteert Limetree de projecten van A tot Z, zodat de deelnemers zich volledig kunnen concentreren op hun creatieve en inhoudelijke bijdrage. 
 
Ter illustratie een reactie van Arian Arentsen, verantwoordelijk voor één van de innovatieprojecten waar het draaide om de ontwikkeling van nieuwe spaarconcepten: "Ik kan niet anders zeggen dan dat Limetree het project zeer professioneel en inspirerend heeft begeleid. Ze hebben de optimale werkomstandigheden gecreëerd om te komen tot resultaten: heldere afspraken met het management, een sterk projectteam en productieve sessies. De opbrengst van het innovatietraject was daardoor meer dan alleen het behalen van de commerciële doelstellingen. De deelnemers hebben een veel duidelijker beeld van wat er nodig is om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en te realiseren".


Rijk Zwaan

 

Rijk Zwaan, een vooraanstaand innovatief internationaal bedrijf in de veredeling en verkoop van groentezaden, neemt een pro-actieve rol in de keten in. Rijk Zwaan organiseert bijvoorbeeld bijeenkomsten met telers, handelaren, snijderijen, retailers en verdelaars uit alle windstreken en klimaatzones om input te krijgen voor haar veredelingsprogramma's. 

Annina van Logtestijn van Limetree Business Refreshment wordt als 'proces coach' betrokken bij deze bijeenkomsten én bij interne vernieuwingsprojecten. Rijk Zwaan maakt gebruik van Limetree's expertise t.a.v. het ontwerpen en faciliteren van dynamische workshops die in korte tijd veel output moeten opleveren. En als het even kan de groente van de toekomst... 

Tijdens deze bijeenkomsten worden, naast andere werkvormen, de technieken van Systematic Inventive Thinking toegepast. Zo is Annina bijvoorbeeld op uitnodiging van Rijk Zwaan afgereisd naar Almería in Zuid Spanje om een internationaal gezelschap te inspireren en te begeleiden bij het verruimen van hun kijk op meloenen.

Citaat van Wim Grootscholten, manager marketing & business development: Door de expertise van Annina zijn we in staat geweest mensen uit verschillende schakels van onze keten, en bestaande uit vele nationaliteiten, samen te laten werken op een bijzonder inspirerende manier. Hierdoor werd het programma zowel door onszelf als door onze klanten als zeer waardevol gezien.

Rijk Zwaan heeft onder begeleiding van Annina ook een nieuwe werkwijze ontwikkeld voor het vaststellen van de innovatieportfolio's van de verschillende gewassen. Multidisciplinaire teams verkennen met elkaar zowel technische ontwikkelingen als ontwikkelingen in de markt, beoordelen met elkaar welke gewas eigenschappen in de toekomst waardevol zullen zijn en creëren samen met behulp van diverse creativiteit bevorderende technieken innovatieve rasconcepten die voor alle betrokkenen toegevoegde waarde opleveren.



RoyalHaskoning DHV

De circa 7.000 consultants van RoyalHaskoning DHV hebben fantastisch werk. Vanuit 100 kantoren in 35 landen bieden zij innovatieve en duurzame adviesdiensten op het gebied van gebouwen; energie en mijn bouw; industrie; infrastructuur; luchtvaart; maritiem en waterwegen; rivieren, delta's en kusten; stad, omgeving en strategie; transport en asset management; en watertechnologie.De projecten kenmerken zich door omvangrijke eisen en randvoorwaarden van opdrachtgevers en hun stakeholders, complexe wet- en regelgeving en een intensieve concurrentie. In dit kritische speelveld is het een grote uitdaging voor RoyalHaskoning DHV om onderscheidende oplossingen te genereren die de voorkeur krijgen van de klant.

 

RoyalHaskoning DHV werkt samen met Limetree Business Refreshment in het trainen, coachen en faciliteren van leidinggevenden en projecteams bij het opsporen en ontwikkelen van toegevoegde waarde voor opdrachtgevers. Daarbij wordt aandacht besteed aan thema’s als het duiden van de klantvraag (‘de vraag achter de vraag’), conceptontwikkeling, aansturen van creatieve teams en de vertaling naar concrete onderscheidende voorstellen. Door voortdurende gezamenlijke evaluatie na iedere training, congres of workshop, sluiten de aangeboden theorie, werkvormen en materialen steeds nauwer aan op de dagelijkse praktijk van de adviseurs. Dat is terug te zien in de positieve reacties van de deelnemers en in de concrete voorbeelden van toepassingen op de werkvloer.

 

Daarnaast faciliteert Limetree workshops voor RoyalHaskoning DHV - van conceptontwikkeling tot het vergroten van de teameffectiviteit.




 

Cases

cases engels




 

onze praktijk

Wij werken met veel plezier voor zeer uiteenlopende klanten. Vooral genieten we van het samen met onze opdrachtgevers bouwen aan prachtige resultaten, waarbij de dialoog tussen de opdrachtgever en ons een essentieel onderdeel is.